Treinreis naar Meknes en een middagje in de medina

10 februari 2018 - Meknes, Marokko

Vanmorgen zijn volgens de planning met de trein van Fez naar Meknes gereisd. Eerste klas, omdat het bijna niets kost. Ongeveer 5 euro voor ons tweeën. Vanaf het station in Meknes met de taxi naar het hotel. Van te voren hadden we al een bericht ontvangen dat we de taxi moesten nemen naar de parkeerplaats van de Jardins des Lahboul. De taxichauffeur wilde ons eerst ergens anders afzetten. Maar na twee keer vragen en een keer een rondje rijden werden we toch afgezet bij een klein poortje in de stadsmuur. Toevallig kwam net de eigenaresse langs zodat we met haar mee konden lopen door een aantal smalle straatjes. Het is een heel leuk verblijf. Meer een guesthouse of een bed and breakfast. Of wat ze ook wel een boetiek hotel noemen. Het is de eigendom van een engelsman en zijn marokkaanse vrouw. Ze zijn heel aardig en gastvrij. We hebben uitgebreid uitleg gekregen over de bezienswaardigheden van Meknes. En over beste weg ernaartoe. Van middag hebben we wat rond gewandeld. Weer een koranschool bezocht. Deze is niet meer in gebruik en in zijn geheel toegankelijk. Ook zijn we door een souk geslopen. Met veel winkels met allerlei soorten kruiden, groenten en een straat met slagers. Hier liggen hele koeien koppen en poten op de toonbank. Ook hebben we door een straat met metaal bewerkers gelopen. Op een groot plein vlak buiten de souk werden we aangesproken door een man die vroeg waar we vandaan kwamen. Ook hij had familie in Nederland. Volgens mij heeft iedereen hier familie in Nederland. Hij had natuurlijk weer een vriend waar we kruiden konden kopen voor een " speciale " prijs. We hebben maar wat gekocht. Dat komt altijd van pas. Maar we waren er wel weer ingelopen. Het is ook heel moeilijk om daar niet in mee te gaan. Op zich is het ook niet erg. En ze hebben het ook nodig en ze zijn ook heel vriendelijk. Het is gewoon moeilijk om ze iets te weigeren. Vanavond gegeten in een restaurant dat ons was aanbevolen door de eigenaar . Het viel tegen. Maar dat kwam waarschijnlijk doordat we geen marokkaanse gerechten hadden gekozen maar een entrecote. En die was niet best en ook de frites waren slap. Binnen was het weer koud. Het ging net zonder jas aan. Ze hadden in de eetzaal maar een verwarmings apparaat. Een terras verwarming, die nog zacht brandde ook. Het schijnt dat het in tien jaar hier niet zo koud is geweest als nu.