Een rustige dag in Fez

9 februari 2018 - Fez, Marokko

Vanmorgen rustig begonnen met uitslapen  en een heerlijk ontbijt in een restaurant in het station.  We wilden vandaag onder andere de joodse wijk bezoeken.  Toen we daar met de taxi aankwamen vertelde de taxichauffeur dat het vandaag niet de moeite waard zou zijn om de joodse wijk en de medina te bezoeken omdat het vandaag vrijdag is en dan zijn in een islamitisch land alle winkels en musea dicht. We hebben ons toen maar naar een mooie uitzichtpunt laten brengen. Daar waren ook nog een paar ruïnes oude graftombes. Het uitzicht was de moeite waard.  Na een tijdje kwam er een vriendelijke man naar ons toe. Met de gebruikelijke vraag waar we vandaan kwamen.  Hij had ook familie in Nederland.  Volgens mij hebben ze dat bijna allemaal.  Na een tijdje ging de tas open en kwamen er kleedjes en mutsen tevoorschijn.  Door zijn vrouw zelf gemaakt.  Eerst was ons idee om niets te kopen.  Maar omdat hij zo vriendelijk en niet opdringerig was, hebben we toch maar een muts gekocht. Hij bracht het ook heel goed. Daarna hebben we koffie gedronken in een nabijgelegen chic hotel.

Vervolgens zijn we rustig en op ons gemak naar beneden gelopen.  En weer door allerlei heel kleine steegjes geslenterd. Nog een vlak bij de toegangspoort gelegen  koranschool bezocht, nog een lekker vers sapje gedronken en daarna weer op weg naar het pleintje met de taxi's.  Een jongen zou ons wel de weg wijzen. Nou houden we daar niet echt van. We zoeken liever onze eigen weg. Maar je raakt ze niet meer kwijt. En ze doen het niet voor niets. We hebben hem wel wat gegeven. Maar dat vond hij te weinig.  Ook al zeiden we dat niet om hulp hadden gevraagd. Helaas voor hem.

Vanavond zijn we in een restaurant in de nieuwe stad gaan eten dat een vermelding heeft op Tripadvisor. Een van de weinigen in deze buurt. Maar wel moeilijk te vinden.  Na twee keer vragen en een aantal keren de straat heen en weer gelopen te hebben zagen we het eindelijk in een klein zijstraatje liggen.  Hoewel de deur dicht was, was het binnen nog koud. De restaurants hebben hier meestal de deur, als ze die al hebben, gewoon openstaan. Het is hier overdag zo'n 11 graden.  Dus dat is bijna altijd met de jas aan eten. Vanavond kon de jas net uit. Maar het eten was lekker. En we hebben voor ongeveer 36 euro met zijn tweeën gegeten. Het duurste tot nu toe en voor marokkaanse begrippen vrij duur. Gisteren hebben we in een klein restaurantje voor 26 euro voor zijn tweeën gegeten inclusief een halve fles wijn.

1. Marieke:
    9 februari 2018
    Prachtige muts Gert-Jan! Kan Han hem een keer lenen?😆
  2. Marieke:
    9 februari 2018
    Altijd. Of moeten we er een paar meenemen?