Meknes Royal palace

12 februari 2018 - Meknes, Marokko

Vandaag weer heerlijk ontbeten in ons hotel. Daarna rustig gelopen naar het stadsdeel net buiten de medina. Dit is het gedeelte waar het koninklijk paleis is. Alles is ommuurd door meters hoge muren. Het paleis zelf is niet te bezoeken.  Wel hebben we de 18e eeuwse voorraad kamers en de koninklijke stallen bezocht. Hier konden ongeveer 15.000 paarden in worden gestald. Het is een gigantisch groot complex. Helaas is het nu grotendeels een ruïne. Alleen de tussenmuren staan er nog. De voorraad kamers zijn nog wel intact.  Daarna in een restaurant wat gedronken en de ondergrondse gevangenis bezocht.  Hier werden de europese slaven die de oude stad grotendeels hebben gebouwd op geborgen in een groot ondergronds complex . Daarna nog wat in de medina rondgewandeld.  En de trein terug naar Fez genomen. In Meknes en omgeving zie je heel veel ooievaars.  Op een ruïne zaten er zeker twintig tot dertig. Wat onderweg ook opvalt en waar we toch wel van schrokken is de grote hoeveelheid plastic afval op braakliggende terreinen en langs de wegen.  Plastic flesjes,  zakjes en nog veel meer. En ook vrij veel glas resten.  Het grote probleem van het plastic afval word hier wel erg duidelijk. Wat verder ook opvalt en dat is typisch voor arabische landen is dat de cafés vol zitten met alleen mannen. Volgens de eigenaar van ons hotel worden ze daar door hun vrouwen naar toegestuurd. Onder het motto als je toch niks beters te doen hebt, dan mij in de weg te lopen, ga dan maar naar het cafe. En omdat moslims geen alcohol mogen drinken komen ze toch nuchter thuis.