Lhasa naar Shigatse / Gyantse

24 oktober 2009 - Shigatse, China

Lhasa naar Shigatse en Gyantse

verslag Gert jan

Vanmorgen vertrokken beide gezelschappen om de zelfde tijd met een apart programma. Het afscheid koste wel wat moeite. We zouden elkaar 5 dagen moeten missen. Onderweg bleek algauw dat we de verkeerde zuurstoffles bij ons hadden. We waren echter nog in Lhasa. Onderweg kwamen we nog langs de Potala, en zagen daar vele honderden Tibetanen de grote kora lopen. Dit is een route die om de hele oude tibetaanse stad en de Potala loop en kilometers lang is.

We reden door het dal van de Yarlung rivier. Deze stroomt naar het oosten, buigt dan om naar het westen en komt onder de naam Brahmapoetra uit in de Indische Oceaan. Dit dal is soms een paar kilometer breed, de rivier stroomt er door vele geulen door een prachtig landschap. Wanneer er geen brug is wordt de oversteek verzorgd door bootjes gemaakt van yakhuiden.

De toiletten onderweg zijn echt heel primitief. Een hokje met een tussenschot van ongeveer een meter hoog en een rechthoekig gat in het beton, verder helemaal niets, geen papier en ook geen water. Aan de achterkant is een opening waardoor de restanten kunnen worden opgeschept en verspreid over de akkers. De mest van de Yaks wordt namelijk verzameld, in plakken gedroogd op de muren om de erven van de woningen. Om vervolgens te worden gebruikt als brandstof. Alle dieren zowel Yaks, schapen en honden lopen hier los en steken wanneer ze daar zin in hebben rustig de weg over.

Het landschap bestaat uit heuvels en vlakten van klei, stenen en soms zand. Dat het om dikke lagen gaat kun je zien aan de soms tientallen meters diepe erosie geulen. Daarom kan er ook nog aan landbouw worden gedaan. Hoewel het hier heel droog is. Wanneer er geoogst is worden de yaks en de schapen op de akkers los gelaten om de restanten op te eten. Om 3 uur kwamen we aan in Shigatse. Ik ben meteen naar bed gegaan en heb later een lekker bad genomen. Hoewel zelfs het afdrogen en aankleden na afloop me heel veel moeite koste. Het hotel was heel mooi, alleen was er geen verwarming in het restaurant. Ook het bedienend personeel had binnen jassen aan. De eetruimte was op de eerste etage en de keuken op de begane grond, zodat alles via de trap buiten naar boven werd gebracht. Het ontbijt was in de zelfde ruimte, en weer geen verwarming.

Verslag Joke

Na een moeilijk afscheid gingen ook wij op weg, echter wij gingen naar Gyantse. We zijn langs het heilige meer Yamdrok gekomen en hebben daar langs de oever gepicknickt. Het meer is ontzettend mooi en het water heeft de kleur van turkoois.

Na de lunch zijn we over de Karola pas gegaan op 5050 meter hoogte en zoals gebruikelijk stonden daar weer allerlei verkopers maar deze keer ook met kristallen. Die kon ik natuurlijk niet laten liggen dus nu weet ik zeker dat ik op de terug weg te veel kilo's heb.

Gyantse is echt een dorp met koeien op straat en veel boeren met paard en wagen. Gyantse is wel  de derde stad van Tibet. We zijn nog naar de Tibetaanse wijk gegaan en hebben daar rond gelopen en ons vergaapt aan de prachtige huizen. 's Avonds belde de gids van Gert Jan nog op naar onze gids zodat we even konden praten en gelukkig had hij alles prima doorstaan en zelfs geen zuurstof nodig gehad.