De eerste grote busreis

4 januari 2017 - Puerto Madryn, Argentinië

Gisteren morgen eerst een taxi genomen naar de bus terminal. Er reden regelmatig taxi's door de straat van het hostel. We waren binnen 5 minuten weg. Bij de terminal hadden we al eerder een kluisje gehuurd, zodat we zeker waren dat we de tassen konden opbergen. De bus zou pas tegen de avond vertrekken Daarom zijn we door een van vele parken naar een oud palacio gelopen. Helaas was er pas om 13.00 uur een rondleiding. We zijn toen naar het Teatro de Colon gegaan. Dit wilden we ook nog graag bezichtigen. We konden om half twee mee met een Engelstalige rondleiding. Het is een klassiek opera gebouw uit het einde van de 19e eeuw. Het interieur is klassiek met veel zuilen en marmer. De grote zaal is een klassieke opera zaal met langs de kanten 5 verdiepingen met loges. En naast het podium de loges voor de "belangrijkste " mensen, zoals een loge speciaal voor de president. Dit zijn loges waar je bijna niets kunt zien van de voorstelling. Maar je zit er ook in om gezien te worden. Volgens de gids had het de beste akoestiek ter wereld. Maar dat zal wel alleen voor opera huizen gelden. Want wij Nederlanders weten natuurlijk dat het concertgebouw de beste akoestiek ter wereld heeft.

Daarna zijn langzamerhand naar het busstation gegaan, na eerst nog geluncht te hebben.
Op schermen werd aangegeven waar en wanneer de bussen vertrokken. Het is een hele grote busterminal waar tientallen bussen vertrekken. We zagen maar steeds geen melding van onze bus. Tot Joke het idee kreeg dat de eindbestemming misschien anders was dan Puerto Madryn. Toen zagen we onze bus. Deze zou vertrekken van platform 6 , dichtbij waar we stonden. Een paar minuten later lag de bagage in het ruim en zaten we in onze luxe stoelen, met een plastic bakje met onze lunch. Dat zag er niet al te smakelijk uit. De koude kipsnitzel met rijst hebben we maar overgeslagen. Goed geslapen op de brede stoelen die bijna horizontaal kunnen worden achterover gezet en met veel beenruimte, beter dan de gemiddelde vliegtuig stoel.

De volgende morgen werden we 5 uur 's morgens in het Spaans wakker gemaakt. Omdat we nog half sliepen hadden we geen idee wat er werd bedoeld. Maar iedereen ging naar buiten, dus wij ook maar. Bleek dat we in een andere busterminal gingen ontbijten. Nu was ook duidelijk wat de man zei. "Paesar para desayunar" . Het ontbijt bestond uit twee kleine croissants en een kop koffie.
Daarna verder naar Puerto Madryn. Dit was nog een heel lange reis door eindeloze vlaktes met alleen maar gras, lage struiken en af en toe wat landbouw. Onderweg kwamen en gingen nog andere passagiers. Om 2 uur nog een broodje. Om 4 uur 's middags waren we in Puerto Madryn. Alles bij elkaar zo'n 20 uur reizen. We zitten nu in een chic hotel aan het strand
Wel lekker na zo'n lange busreis.

1. José:
    5 januari 2017
    Goedemorgen Gertjan en Joke,
    Dat is wel mooi die tegenstelling. Pittige reis en chic hotel.
    Lekker lux.
    Hier is het een beetje winters maar helaas nog niet wit.
    Dus op 21 jan naar Oostenrijk
    Hartelijke groeten van ons
    José
  2. Jim van tol:
    5 januari 2017
    Beste reizigers,

Mooie verhalen.
    Daarnaast natuurlijk de beste wensen voor 2017. Een goede reis verder.
    Groet,
    Jim
  3. Carst de Kock:
    6 januari 2017
    De beste wensen voor 2017. Mooi avontuur! Soms is het openbaar vervoer in de wat armere landen beter geregeld dan in het rijke westen. Geniet!

Groet, Carst