Arica

22 februari 2017 - Arica, Chili

Arica is een min of meer noodzakelijke tussenstop naar Peru. We dachten dat het een klein stadje was. Het is wel iets groter, circa 200.000 inwoners. Met een haven. En het ligt midden in de woestijn. De vlucht rechtstreeks van Santiago naar Arequipa is veel duurder dan eerst naar Arica, dan de grens over naar Tacna in Peru en dan verder naar Arequipa. Alleen kregen we niet duidelijk hoe we de grens met Perú over moesten.  We kwamen er achter dat dit met  collectivos moest. Dit zijn taxi's die volgestouwd worden met 4 of  mensen en dan de grens overgaan.  Vanmorgen zijn we eerst daar gaan kijken bij de busterminal voor de collectivos. Daar bleek dat het toch vrij makkelijk is om met een groepstaxi de grens over te gaan. Ze vertrekken zodra er 4 personen klaar staan. Dat probleem ook weer opgelost. Omdat we geen bus vanuit Tacna naar Arequipa konden boeken en we geen zin hadden om ook nog een dag in Tacna door te brengen vliegen we naar Arequipa. De collectivo komt namelijk langs het vliegveld. Joke is vandaag druk bezig geweest om alles van  de Machu Picchu te boeken. Dat kostte nog al wat zoek werk. Maar alles ligt nu vast tot na de Machu Picchu.
Daarna was het de hoogste tijd om wat te gaan drinken. En waar kun je dat beter doen dan in een strandtent. En die was er zowaar. En dat is hier niet van zelfsprekend op het strand. Er zijn hier mooie stranden. We hadden eerst koffie. Daarna wilden we bier. Dat kon niet op het terras, maar moest binnen. Daar hadden we in Vina del Mar al over gehoord. Het strand valt onder het gezag van de marine. En daar mogen in het openbaar geen alcoholische dranken worden gebruikt.
Daarna nog even een snufje cultuur. Er is hier een klein museum met 6000 jaar oude mummies. Die zijn gevonden bij de bouw van een huis. Vanwege het grote historische belang is snel daarna de bouwplaats opgekocht daar de universiteit en is er een museum over heen gebouwd.
Terug in de stad zijn we nog maar een vruchten sap gaan drinken. Die worden hier gemaakt van echte verse vruchten. Het terras waar we zaten behorende bij 4 cafés / restaurants. Wie het eerst is, daarbij bestel je wat. Soms staan er twee mensen met verschillende kaarten aan de tafel. Maar ze halen in elk restaurant wat. Wat men zelf niet heeft haalt men gewoon bij de buren. Denk je wat besteld te hebben bij de een dan krijg je wat van een ander restaurant.

1. Sandra van de Wilakkers:
    24 februari 2017
    Wow Joke en Gert-Jan, wat een ervaring!!! Geweldig, wat een andere wereld zeg... Jan en ik hebben even samen zitten genieten van jullie mooie foto's (met carnavalsmuziek op de achtergrond ;-) en zijn een tikje jaloers... Genieten jullie nog even lekker verder van deze 'wereldreis' en maak er een geweldige tijd van samen! Wij hebben ook bijna vakantie ... een week ... ;-)! Groetjes, Jan en San